اگه یه نفر بخواد گواهینامه ویژه دامپتراک بگیره، چه پیشنیازهای داره؟ و باید به کجا مراجعه کنه؟ برای گرفتن گواهینامه دامپتراک انجام چه آزمایشات پزشکی ای لازمه؟ این شغل محدودیت سنی هم داره؟ شرایط کار یه راننده دامپتراک تو معدن چطوره؟ شیفتهای کاری، رنج حقوق و مرخصی هاش به چه صورته؟ وقتی مردم متوجه میشن که شخصی راننده دامپتراکه، بیشتر چه سوالاتی ازش میپرسن؟ در معدن هم، تابلوها و چراغهای راهنمایی و رانندگی وجود داره؟ تو کوچه و خیابون و اتوبان و آزادراه ها اگه یه راننده ای تخلف کنه، سریع پلیس میگیرش و جریمه اش میکنه، تو معدن چطور؟ خانومها هم میتونن گواهینامه دامپتراک بگیرن؟! و چرا این کلیشه های جنسیتی تو مشاغل مختلف معدنی تو کشورمون وجود داره؟ سناریو: علی دوستی، اجرا: نسیم محمدپور و محمدرضا فرزادگان با همراهی: سید سعید عزیزی (راننده دامپتراک)، تدوین: راشد دوستی، اسپانسر: شهاب خوشابی، تهیه کننده و کارگردان: علی دوستی
تخمینها و پیشبینیهای مؤسسه تحقیقاتی CRU از میزان مصرف مس در بخش خودروهای الکتریکی طی سالهای 2010 تا 2025 نشان میدهد برای ساخت خودروهای برقی در سال 2025 بالغ بر 481 هزار تن مس به مصرف میرسد.
روشهای زمین جانورشناسی در اکتشاف معدن مبتنی بر استفاده از حیوانات در اکتشاف، بطور مستقیم و غیر مستقیم است. در نگاه اول بیان این مفهوم و استفاده از حیوانات در اکتشاف مواد معدنی به نظر مضحک و خنده دار است. به نظر میرسد مطالعات زمین جانورشناسی حتی از بررسی های زمین گیاه شناسی نیز قدیمی تر است در نوشته های مربوط به هرودوت آمده است که در 450 سال قبل از میلاد برای اکتشاف طلا در هند از نوعی مورچه استفاده می شده است. هرودوت در وصف اندازه این مورچه ها اغراق کرده و احتمالا منظور او نوعی موریانه بوده است. او ذکر کرده است که این مورچه ها که در ماسه هایی که حاوری طلای فراوان بوده است زندگی میکردند. البته تحقیقات زبان شناسی اخیر روی اسناد قدیمی نشان میدهد که احتمالا منظور هرودوت نوعی موش خرما بوده است در هر صورت جانوران حفار بعنوان بهترین نشانگرهای زمین جانورشناسی برای اکتشاف مواد فلزی شناخته شده اند.